De Haven roept op: let op elkaar bij warmte
De komende dagen wordt het erg warm. Dit is voor ouderen risicovol. Zorg- en Wooncentrum De Haven roept inwoners van Bunschoten daarom op om naar de oudere in hun buurt om te kijken.
Heleen Dixon, manager herstel en zorg thuis: “Hitte is voor ouderen gevaarlijk. Er is een grotere kans op uitdroging, omdat bij ouderen het dorstgevoel gedeeltelijk wegvalt. Hierdoor merken ouderen te laat of helemaal niet dat ze moeten drinken. Ook kan een ouder geworden lichaam de warmte lastiger kwijt.” Het zorgcentrum adviseert ouderen dan ook om in de schaduw of binnen te blijven en veel te drinken, ook als men geen dorst heeft.
Heleen: “Let ook op elkaar. Als iemand binnenblijft vanwege de warmte, kan dat voor een gevoel van eenzaamheid zorgen. Ga een keertje extra bij je buren of ouder familielid langs. Heb je airco, nodig je oudere buurvrouw of buurman dan een keertje extra uit. Let op signalen van uitdroging: is iemand in de war of versuft of heeft iemand hoofdpijn, regel dan meteen drinken. Helpt extra drinken en verkoeling niet, bel dan de huisarts.”



